fredag, mai 25, 2012

Jordgubbar



Å som jeg gleder meg til jordbærsesongen er i gang. Det kan ikke være så lenge til med det flotte været vi har hatt den siste tiden her på sørlandet. Jorbærene på bildet er ikke norske, men belgiske.
De luktet mye bedre enn de smakte og havnet ganske fort i søppla.


I år tror jeg jammen meg at jeg vil kjøpe en kasse og legge litt på frysen. Hjemmerørt jordbær til vaffler en vinter dag, når det er som kaldest ute og vi bare lengter mot sommeren. Huff er glad for at det er lenge til enda, og at vi nå skal ha noen gode sommermåneder :)

Pleier du å sylte jordbær for å ha på frysen?
God pinse til dere alle :)



3 kommentarer:

Snefrid sa...

Hei Yvonne!
Jeg har en super oppskrift på rørte jordbær, som jeg gjerne deler med deg. Det er enklest hvis du har en stor miksmaster. Ta 2 kurver rensede jordbær og 1 kg farin og sett maskinen til å røre. Her er tiden viktig, det skal bli helt most, og sukkeret oppløst, 20 min tror jeg er greit, ikke mindre. Så kutter man opp bær og blander inn, rør med ei sleiv. Jeg deler hvert jordbær i 4 hvis de har vanlig størrelse. Bland inn så mange kurver du vil, men minst 4. Fyll på glass og frys! Når de tiner, vil det danne seg saft på bunnen, som du kan blande inn, hvis du vil. Uansett, de smaker som nyrørte. Kan tines i microen.
Klem fra Snefrid

Notre Maison sa...

Hehe..nei jordbær,de må være norske. Hender jeg brukr belgiske til kakepynt, men ikke til kos. Der vi bodde før var det årets høydpunkt å få Joa jordbær, davar sommeren i gang. Ha en fin dag, og likte forresten veldig godt Bruka bollen din;)

Vårt Hus sa...

Tusen millioner takk Snefrid. Håper alt står bra til med deg. Sjønner du er innom bloggen min og leser og det gjør meg så utrolig glad. Har du en mail adresse så jeg kan få takke deg for alle de fine kommentaren du skriver? Ønsker deg en riktig flott sommer :) Klem Y.