tirsdag, november 16, 2010

Julegodter


I vårt hus er vi ikke så flinke til å spise julekaker. Heldigvis kan en jo si! Derfor er det ikke mange slagene jeg lager, og heller ikke så mange av hver.
Jeg pleier å lage litt julegodter, og Mozartkuler pleier å være et must. Men som regel er det bare jeg som spiser noen få, resten kaster jeg som regel rett etter nyttår.

Karameller har jeg også prøvd meg på, men jeg syntes de ble for myke. Etter min smak skal det være litt motstand i karameller, de skal være litt seige og ikke bare smelte i munnen.



Disse bildene er hentet fra Better Homes and Garden. Og nå i disse juletider kan jeg ikke si annet enn at jeg savner mange ting fra "over there" Det skal de ha amerikanerne- de er flinke på julegodter!




Det er selvfølgelig litt tidlig enda å lage disse søte små lekkerbiskene fordi dersom de blir gode forsvinner de jo lenge før jul! Hihi da blir det ikke julegodter, men FØRjulsgodter!!!!
Men det er jo lurt å planlegge hva man vil prøve seg på. Tror jeg må få bestilt meg litt ting og tang fra Uniten, slik at jeg kan lage noe av dette her. Joda, man får mye av det i Norge også, men da blir det jo ikke helt Amærrika!





Tjolla hopp!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fiiine bilder, ble veldig fristet nå må jeg innrømme. Er du sikker på du har laget karameller og ikke fugde? Karameller/Knekk som jeg lager gir masse tyggemotstand - legger ved oppskrift her så kan du jo teste den om du vil. Lykke til!

Ingredienser
2 dl kremfløte
2 dl farin
2 dl lys sirup
(evt. 25-50 g skåldede og finhakkede mandler)
Små papirformer
Fremgangsmåte
1.Bland kremfløte, farin og sirup i en tykkbunnet, vid kasserolle.
2.Kok uten lokk på middels varme i 15-30 minutter.
3.Massen skal koke så det blir bobler.
4.Rør nå og da i massen, men ikke for ofte ettersom den da kan sukre seg.
5.Om man vil ha mandler i, blandes det inn rett før knekken er ferdig.
6.Kok massen inntil den er ca. 120°C. Benytt termometer eller gjør kuleprøven: Ta kaldt vann i en kopp og drypp i litt av massen. Når prøven kan rulles til en kule er den ferdig.
7.Fyll massen i papirformene med to teskjeer.
8.La knekken stivne.
Oppbevares tørt og helst i boks med tett lokk. Legg matpapir mellom lagene.

Vil du ha de mykere kan du øke mengden av smør eller fløte og du kan selvfølgelig blande inn nøtter el. sjokoladebiter eller andre smaker etter som din smak er...

Vårt Hus sa...

Kjære Anonym
Tusen takk for oppskrift. Det skulle være fløtekarameller jeg lagde, fra Tine's oppskrift. Men nå skal jeg prøve din oppskrift. Jeg har alltid innbildt meg at knekk var skikkelig hardt som i "knekk-tenner"
Ha en flott dag :)
Klem Yvonne

Besta sa...

Dette så fristende ut...jeg bake 2 -3 slag sjøl og kjøper godter.Ikke så veldig flink når det kommer til det:)
Sarah Bernard MÅ jeg lage i år, det var det eneste jeg savnet i fjor.

klem fra marilyn

salige lavendel sa...

Sukk....dette var veldig fristende bilder. Alt så jo lekkert ut!