fredag, september 02, 2011

Brevet til Jens...

Så du "dokument 2" på TV2 på onsdag? Om brevet til Jens? Jeg har tidligere skrevet et innlegg om den tøffe jenta Stine Machlar og bloggen hennes.
Brevet til Jens er en liten dokumentarfilm som handler om to unge jenter. Mari Storstein som på grunn av en muskelsykdom sitter i rullestol. Mari bor i Oslo kommune i egen leilighet sammen med sin beste veninne. Hun jobber med film og teater. Fordi at Mari har personlige assistenter kan hun netopp bo i egen leilighet og leve et eget liv.
Fordi at Stine bor i feil kommune får ikke hun samme tilbud. Hun bor på institusjon, hvor hun ikke kan velge når hun vil står opp eller legge seg. Hun kan ikke selv velge hva hun vil ha til middag, og har ikke engang et fast soverom, men blir flyttet rundt på. Hvor lite personlig er det da?
Jeg ble vekselvis sint og lei meg av å se denne gripende dokumentaren. Mest av alt fikk jeg virkelig vondt i hertet mitt- for at noen fordi de er litt annerledes og er litt mer avhengig av hjelp skal måtte innordne livet sitt på denne måten. Jeg ble sint fordi dette avhenger av hvilken kommune du bor i. Det er opp til kommunen og vurdere tilbudet. Det er helt uhørt etter min mening. Tilbudet burde da være likt til alle uansett kommune.
Det går lang tid mellom innleggene mine, og det beklager jeg. Jeg har enda litt trøbbel med bloggen. Den fungere ikke helt sånn som den pleier.
Dagens bilder har jeg lånt fra Robin Stubbert, som tar noen helt fantastiske bilder etter min mening, og som jeg skal skrive litt mere om en dag jeg har tid.
Det er jobbe helg på tapeten hos meg. Ønsker dere alle som en en riktig flott helg.

Ingen kommentarer: