fredag, februar 12, 2010

Biltmore Estate


Da jeg var ung ( huff- høres ut som at jeg er 60 nå!) tilbrakte jeg et år som utvekslingsstudent i USA. Jeg bodde hos en familie i staten North Carolina som har noen nydelige fjellområder. Her oppe i en liten by som heter Ashville kan en besøke dette enorme slottet.

Jeg var her rett før Jul, og fikk se huset pyntet etter alle kunstens regler. Nydelig! Jeg var litt lei meg for at jeg ikke fikk oppleve hagene og alle de nydelige blomstene som visstnok skulle være et syn, men det var likevel en opplevelse.
Her fikk altså George Vanderbilt bygget et lite hjem til seg og sin lille familie. Eiendommen er på 8000 acres. Vanderbilts estate er betegnet som amerikas største hjem og inneholder b.l.a 34 soverom, 43 bad og 65 peiser. I kjelleren finnes både svømmebasseng, gymsal og bowlinghall.
I 1895 stod herligheten ferdig og innflyttingsklar, og ble åpnet for venner og familie på selveste julaften.
Jeg husker at der var noen nydelige tapeter på veggene, og selv om mye fra 1895 enda var bevart og eldgammelt ble jeg imponert over hvor nymotens det må ha vært på den tiden.
Biltmore Estate er den dag i dag i familien og blir drevet som et turistmål. De har sitt eget vineri, egne restauranter og et eget "in" eller lite hotell om du vil. Flere filmer har blitt spilt inn her.
Er du noen gang i Nord Carolina vil jeg virkelig anbefale deg og ta turen hit- det er litt av en opplevelse.


Alle bildene har jeg lånt her

2 kommentarer:

Ingvild sa...

Så vakkert!
Der skulle jeg gjerne ha vært en tur ja!
Ha en deilig fredagskveld,
klem,I

Kari sa...

Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min! Ja London er bare herlig! vIL TILBAKE VELDIG SNART! Jeg betalte 4000 kroner for å få sydd trekk til sofagruppen. Desverre er jeg elendig til å sy selv, så jeg ble nødt til å finne noen som kunne sy for meg.Linstoffet kjøpte jeg utenom.Jeg ble veldig fornøyd:)) Sofagruppen har stor affeksjonsverdi for meg,den tilhørte min nylig avdøde bestemor. Ønsker deg en herlig helg ! Klem Kari